Ny arbejdstid lovgivning træder i kraft
En ny arbejdstidslovgivning er sat i værk. Sikkerhedsbranchen udsendte i december en varsling om at der bliver lavet en ændring i arbejdstidslovgivningen. Dette vil betyde, at der kommer nye krav til registreringen af medarbejdernes arbejdstider.
Denne ændring vil træde i kraft d. 1. juli 2024.
Nye krav til arbejdsgivere
Det betyder at arbejdsgiverne nu skal registrere deres ansattes daglige arbejdstid via adgangskontrol.
Systemet der skal bruges til tidsregistreringen skal kunne følgende:
- Registreringen skal forgå via et tidsregistreringssystem, der er objektivt, pålideligt og tilgængeligt.
- Registreringen skal være tilgængelig for den enkelte medarbejder under ansættelsen.
- Arbejdsgiveren skal gemme oplysningerne i 5 år.
Dette betyder at står din virksomhed lige nu uden et tidsregistrering system eller lever dit eksisterende system
ikke op til de nye krav, så skal du ud og have anskaffet eller opdateret dit eksisterende system.
Supervision har løsningen
Supervision har heldigvis løsningen og leverer forskellige former for ADK anlæg, også kaldet adgangskontrol. Læs mere om vores anlæg lige her. Dit ADK anlæg gør det hurtigt og nemt, at få overblik over al færdsel i virksomheden. Vi har fleksible løsninger, som passer til både store og små virksomheder så det passer til netop dit behov.
Du vil nemt kunne tilrettelægge og administrere adgange til de forskellige bygninger eller medarbejdere, fra en central computer, som forenkler administrationen.
Formålet med de nye krav
Formålet med de nye arbejdstidslovgivning er at sikre at den maximale arbejdstid samt hviletider bliver overholdt.
Fordele:
- Det bliver lettere for både medarbejder og arbejdsgiver at få et klart billede over den enkeltes arbejdstid, og tvister omkring overarbejde vil hermed blive elimineret.
- Det bliver lettere for den enkelte medarbejder at kunne administrere balancen mellem arbejde og fritid, når arbejdstiden er nøje registeret.
- Lovforslaget har også til formål at reducere stress. Når arbejdstiden er aftalt og der ligger klare tal på, hvor meget den enkelte medarbejder arbejder, vil man også nemmere kunne drøfte overarbejde og den faktiske arbejdsbyrde for den enkelte medarbejder.
Undtagelser til tidsregistreringen
- Medarbejder der er underlagt andre tidsregistreringsregler som fx lastbilchauffører
- Øverste chefer (CEO), som ikke er pålagt et bestemt mødetidspunkt
- Selvtilrettelæggere
– Medarbejder, hvis arbejdstid ikke kan fastsættes på forhånd
– Medarbejdere, der selv kan tilrettelægge deres arbejdstid.